Internationale luchtvaart sluit klimaatdeal: een eerste stap is gezet

Donderdag is de VN-organisatie voor internationale luchtvaart (ICAO) tot overeenstemming gekomen over de invoering van een wereldwijd mechanisme om luchtvaartmaatschappijen hun groei in CO2-uitstoot vanaf 2020 te laten compenseren. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: “Dit is een magere deal, maar het is een begin. Het is absoluut cruciaal dat de EU en andere rijke werelddelen verder gaan dan wat vandaag op papier is gezet.”

Voorzichtig eerste stapje...

Het vooraf gestelde doel van CO2-neutrale groei is verre van gehaald, onder andere doordat India en Rusland niet meedoen. Eickhout was bij de onderhandelingen aanwezig namens het Europees Parlement.

Eickhout: “Er is een waslijst aan kanttekeningen te zetten bij de overeenkomst. De luchtvaartsector moet veel meer doen dan enkel het compenseren van groei in emissies. De uitstoot moet naar beneden. Zelfs de slappe doelstelling van CO2-neutrale groei is trouwens nog lang niet in zicht.”

Vrijwillige deelname

Deelname is vrijwillig tot 2027, zoals het er nu voorstaat zullen veel landen de komende tien jaar niet mee doen. Alle landen horen deel te nemen vanaf het begin, en om dat te bereiken moeten ook de rijkere landen veel verder moeten gaan dan dat ze nu hebben afgesproken, stelt Eickhout. Verder is veel meer zekerheid nodig rondom transparantie en de integriteit van het mechanisme. “Met het huidige tempo zullen we er nooit in slagen om een gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen.”

Tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat we niet in een ideale wereld leven. Eickhout: “Een aantal doorslaggevende landen meent niet de verantwoordelijkheid die ze zouden moeten nemen, en de Verenigde Staten is daar het beste voorbeeld van. Veel meer ambitie dan wat er vandaag is besloten zat er op dit moment simpelweg niet in. Ik beschouw het als een stap in de goede richting.”

Europa moet verder gaan

Het moet volgens Eickhout echter glashelder zijn dat deze deal een basis is. Het is absoluut cruciaal dat regio's zoals de EU die verder gaat dan hetgeen is nu overeengekomen. “Dat betekent dat alle internationale vluchten van en naar de EU, zoals gepland, gewoon onder het Europese Emissiehandel Systeem (ETS) moeten vallen vanaf 2017. Vergelijk het met de ICAO-veiligheidsnormen, die zijn ook een minimum.”

Eickhout: “Het was goed om hier in Montreal te zien dat de wereld aan het veranderen is. Drie jaar geleden, toen de EU een internationale regeling voor emissiehandel voorgesteld, waren we volledig geïsoleerd. De laatste twee weken zagen was er een heel ander beeld te zien. Vooral Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen waren bereid tot onderhandelen en erg ambitieus. Dat belooft een betere toekomst.”

“De EU moet zich realiseren dat de tijden zijn veranderd. EU-onderhandelaars waren te getraumatiseerd door het verleden. We leven ondertussen in een andere tijd. Laat het een les zijn voor de volgende keer”, aldus Eickhout.

Blijf op de hoogte

Go!

Klimaatmores

Bas Eickhout schreef Klimaatmores, daarin geeft hij een blik achter de schermen op de klimaattoppen.

Klimaatmores
Bestel via Libris.nl